Thursday, April 9, 2009

kelas al-qur'an saya...

Posted by cik ayu at 6:41 PM
saya rasa saya beruntung bekerja di syarikat yg menitikberatkan islam... selama ni saya tak pernah tahu ada syarikat lain yg memperdengarkan bacaan doa setiap pagi melalui 'PA system' supaya di'amin'kan oleh semua pekerja2 nye... (tp kena dtg keje on time la... kalo dtg lambat, terlepas.. hehe). doanya sgt cantik... semoga operasi kami selamat, semoga pekerja bekerja dgn tekun, penuh quality.. hehe (detail nye saya tak berapa pasti.. nampak sgt org baca doa, saya tangan tadah je, mata plak tgk pc, hati ntah ke mana, huhu). bukan itu saja, kelas al-qur'an saya pon sebenarnya sebahagian dr inisiatif syarikat.. sblm kelas ni diadakan, ada mcm assessment gak la, kena baca depan ustaz, dan ustaz akan tentukan kelas kite...saya dpt kelas no.1 (ada 3 kelas.. kelas no.1 ni kire kelas paling top le.. hehe)... terima kasih pada ayahanda dan guru2 saya dulu, kalau tak kerana mereka... tentu saya takkan dpt kelas no.1.
apa yg kami belajar? kami belajar ilmu tajwid... ada satu kitab yg ustaz guna, pendahuluan kitab tu pasal sajarah al-qur'an. kenapa kite panggil al-qur'an mushaf uthmani? sbb khalifah uthman la yg mulakan inisiatif me'mushaf'kan atau bahasa 'simple'nye membukukan al-qur'an. kenapa ada bnyk gaya bacaan? dan mcm2 lg.. menarik... sgt menarik...
tp kan... hari ni saya rasa mcm saya student paling corot dlm kelas tuh.. haha...
15 minit sblm kelas tamat ustaz ajar kami baca al-qur'an dgn lagu hijjaz.. mula2 ustaz baca surah dhuha dgn lagu hijjaz.. lepas tu ustaz suruh sapa2 volunteer baca... sedihnya saya sorang jek yg bukak al-qur'an utk baca surah dhuha..bkn ape.. saya tak yakin nak baca tanpa bukak al-qur'an. takut ayat nye mixed-up... sedih..
tu la, solat slalu baca surah senang jek.. kalo lg pendek lg bagus... nak cepat siap... tu sbb la tak konfiden.. so saya ada azam baru, lps ni solat baca surah dhuha slalu.. hehe.. sampai saya konfiden!


nota kaki: camera dah hantar kedai.. mungkin amek masa sebln utk betul kan... sedih.. x leh nak start buat cupcake lg... :( atau mungkin for the time being saya guna kamera hp saya aje la...

1 comments on "kelas al-qur'an saya..."

Fazira Albaijure on April 13, 2009 at 8:23 AM said...

wah, bljr tarannum ke yu? hehe.. mantaps... all the best!

 

CupcakesChek Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipietoon Blogger Template Image by Online Journal