Thursday, April 23, 2009

berkata benar

Posted by cik ayu at 7:33 PM
berkata benar
akhlak yg mulia
sifat terpuji
semua org suka
berbohong menipu
sifat yg tercela
di dunia lg
terima balasan nya....

ini lirik nasyid masa saya darjah lima... masa tu kami ada pertandingan nasyid, dan sekolah saya kalah... huhu... (tp bukan sebab suara saya tak sedap tau! sebab saya rasa sekolah2 lain bawak lagu yg lagi mencabar vokal mereka.. hehe..)
sampai skang saya masih ingat lirik nya... masa nyanyi dulu, saya hanya sekadar nyanyi... takde kesan dlm hati pon... tp last week, saya terfikir sesuatu... pasal tipu = bohong = tidak berkata benar...

bila kali terakhir kite tipu? tak kira la pada sape...
saya? hmmm.... tiap kali ada promoter kad kredit approach saya, saya akan kata "saya dah banyak kad kredit...". padahal saya hanya ada satu je...
kalau ada promoter perfume bg tester perfume pada saya.. saya kata "tak wangi la..." padahal sebenarnya saya tak berminat nak beli perfume tu...
bila hubby tanya "nak breakfast ape hari ni?".... saya kata "tak kisah la..." padahal saya nak makan nasi lemak! cuma saya lg suka hubby yg tentukan... sbb saya tahu hubby suka makan roti canai..
pg tadi... ada org tanya "awak dah breakfast?" ... saya kata "dah.." padahal saya belum breakfast, cuma saya tanak breakfast... (diet la katakan... huhu)
benda2 remeh... tp masih dikira tidak berkata benar kan?

kenapa saya buat mcm tu? hmmm.... ada ketika kerana saya lebih mementingkan kepentingan org lain dr diri saya sendiri... ada ketika sbb saya rasa adalah lebih baik kalau saya bgtau ape yg org suke nak dgr dr apa yg benar.... ada ketika sebab saya rasa apa pon saya ckp, kesannya sama aje... dan kengkadang sbb saya rasa org takkan faham kalau saya bgtau yg sebenarnya, dan saya takde masa nak terangkannya...

tp mulai hari ini, saya akan cuba utk berterus terang walau seremeh mana pon perkara tu...

"jannah... jgn masuk bilik tu... gelap... bukan sebab dlm bilik tu ada 'momok', tp sebab nanti takut jannah jatuh terlanggar apa2.. kan tak nampak dlm tu..."

0 comments on "berkata benar"

 

CupcakesChek Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipietoon Blogger Template Image by Online Journal